Resepi French Macaron | French Macarons Recipe

Untuk pengetahuan semua, resepi french macarons ini sebenarnya adalah daripada meringue dan kacang almond yang dikisar halus dan di jadikan biskut. French Macaron juga dikenali sebagai 'sandwich biscuit' oleh sesetengah negara barat. Resepi ini semakin dikenali di Malaysia kerana bentuk yang comel dan menarik dari segi warna yang pelbagai.

Jom kita tengok resepinya..

Resepi French Macaron | French Macarons Recipe
Bahan-bahan:
3 biji putih telur (suhu bilik)
1 sudu besar serbuk meringue
3 sudu besar gula
3⁄4 cawan kacang almond yang dikisar halus
1 cawan gula icing (di tapis)
Pewarna
marmalade or curd fillings
 
Cara membuatnya
  1. Panaskan ketuhar pada suhu 300F dan sediakan 2 dulang pembakar dengan kertas minyak(parchment paper)
  2. Pukul putih telur bersama serbuk meringue sehingga kembang. Selepas itu, masukkan gula dan pukul semula sehingga campuran tidak tertarik apabila dialihkan pemukul (mixer blade). Pastikan tidak 'overwhip' putih telur tersebut. Campurkan kacang almond dan gula icing dan kacau sebati.
  3. Untuk menghasilkan macaron yang berlainan warna, bahagikan campuran kepada 3 bahagian. Warna bahagian-bahagian campuran tersebut dengan perwarna yang anda minat. Kemudian masukkan campuran tersebut ke dalam 3 'piping bags'. Buatkan lubang pada hujung beg dan paipkan campuran pada dulang yang disediakan dalam diameter 1 1/2 inci. Biarkan selama 10-30 minit sehingga permukaan macaron tersebut tidak lagi berkilat. Bakar di dalam ketuhar selama 10 minit. Keluarkan dan biarkan sejuk sebelum dialihkan.
  4. Untuk menjadikan macaron seperti biskut 'sandwich', macarons dilekatkan dengan 'marmalde' atau dadih tampalan (curd fillings)

 

0 Response to "Resepi French Macaron | French Macarons Recipe"

Post a Comment