Resepi Kek Span lapis Strawberi yang Mudah

Sebelum ini kami pernah kongsikan beberapa variasi kek span yang anda patut cuba. Untuk Entri kali ini, tiba-tiba kami terfikir tentang resepi kek span yang berasaskan strawberi. Rasa masam-masam sikit menggantikan rasa oren dalam koleksi kami sebelum ini.

Resepi Kek Span Lapis Strawberi 


Bahan A untuk kek span
 250g campuran kek span
4 biji telur
50ml air
50ml minyak jagung

Bahan B
50g jam strawberi
5 Biji buah strawberi segar
20ml air

Bahan C
300g krim Putar
kiub strawberi yang secukupnya

Hiasan
kepingan coklat 
  buah strawberi segar 

Cara Membuatnya 
Didihkan bahan-bahan B sehingga sebati dan menjadi pekat. Ketepikan seketika.
Untuk kek Span: Pukulkan bahan-bahan A (kecuali minyak jagung) hingga lembut dan adunan menjadi warna putih. Tambahkan minyak jagung. Gaul hingga rata. Jangan pukul adunan terlalu lama. Tuangkan adunan tersebut ke dalam acuan kek yang berukuran 20cm (8″). Kemudian, alaskan dengan kertas minyak dan digriskan. Bakar dalam ketuhar selama 35 ke 45 minit pada suhu 170′C. Keluarkan dan sejukkan seketika.Potong kek kepada 3 lapisan.
Pukul krim sehingga krim tersebut menjadi kental.
Sapukan bahan-bahan B yang telah dimasak di atas lapisan kek yang paling bawah. Sapu dan ratakan krim putar di atasnya. Letakkan kiub buah strawberi segar di atas krim tadi.
Ulangi langkah ini untuk lapisan kedua. Letakkan lapisan kek ketiga di bahagian atas.
Litupi bahagian luar kek dengan lebihan krim. Hiaskan bahagian tepi kek dengan kepingan coklat mengikut gaya hiasan kegemaran anda. Hiaskan bahagian atas kek dengan buah strawberi segar. Hidangkan.

Selamat Mencuba!!!

0 Response to "Resepi Kek Span lapis Strawberi yang Mudah"

Post a Comment