Resepi Puding Cendol ala Songkok Tinggi

Pernah rasa cendol songkok tinggi? Memang femes dekat negeri sembilan. Gula dan perasa yang memang cup. Untuk entri kali ini, kami akan tampilkan resepi puding Cendol berasaskan gula merah yang memang sedap.

Resepi Puding Cendol ala Songkok Tinggi


Bahan A
5 gram agar-agar serbuk (brand, terpulang kepada anda)
60 gram gula merah/gula melaka
3 camca besar gula
1 helai daun pandan - disimpul
650 ml air
Sedikit pewarna coklat
2 sudu besar gula pasir - Jika perlu

Bahan B
 5 gram agar-agar serbuk
300 ml pati santan
400 ml air
1 camca besar gula
1 helai daun pandan - disimpul
1/2 sudu kecil garam halus - bagi rasa lemak sahaja

Cendol secukupnya.

Cara membuatnya

Agar-agar gula merah : Satukan gula merah, gula pasir, daun pandan dan 200 ml air , masak hingga gula larut, tapis dan ketepikan. Satukan baki air dengan serbuk agar-agar. Kacau rata dan masak hingga mendidih dan agar-agar larut. Tuang gula merah dan masukkan sedikit pewarna coklat. Biar mendidih perlahan dan jika kurang manis, tambah gula lagi, ikut manis mana yang anda suka. Tuang ke dalam loyang berukuran 7 inci x 7 inci x 3 inci atau acuan pilihan. Ketepikan sebentar.

Agar-agar santan B: Satukan serbuk agar-agar, air, daun pandan dan gula, kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah santan, dan kacau rata. Masukkan sedikit garam biar rasa lemak-lemak, kacau rata dan biar suam.

Agar-agar cendol : Bila agar-agar gula merah hampir keras, cakar-cakar permukaannya dengan garfu, kemudian tabur cendol secukupnya diatas agar-agar gula melaka tadi. Ratakan. Tuang pula agar-agar santan perlahan-lahan atasnya hingga habis. Biar hingga hilang wap panas, kemudian simpan dalam peti sejuk hingga agar-agar keras. Potong dan hidangkan sejuk.
 
Memang sedap. salah satu resepi fusion untuk menu cendol yang menjadi kebiasaan kepada kita.

0 Response to "Resepi Puding Cendol ala Songkok Tinggi"

Post a Comment